Praėjus keturiems dešimtmečiams po karo
pabaigos, buvo rastas nebaigtas valandos trukmės filmas „Getas“, filmuotas
Varšuvos gete. Jame dokumentika derinama su vaidybiniais epizodais. Galutinis
filmo sumanymas nėra aiškus, tačiau turimos medžiagos pakanka suprasti, kad jis
buvo kuriamas propagandiniais tikslais – parodyti, viena vertus, civilizuotą ir
net prabangų gyvenime gete, kita vertus – žydus, kurių įpročiai ir gyvenimo
būdas „verti geto“. Šio filmo kadrai buvo nesyk naudoti kaip dokumentas,
neprobleminant jo kilmės (kūrimo
aplinkybių) ir
ypatumų (vaidinimo/kronikos skirtis). Izraelio režisierė Yael Hersonski sukūrė filmą „Nebaigtas filmas“ (A Film Unfinished, 2009), į kurį šis
įeina.
Filme filmuojamą "Geto" peržiūrą lydi getą išgyvenusiųjų reakcijos ir pasakojimai bei
įvairialypės istorinės rekonstrukcijos. Portugalų
kinotyrininkė Daniela Agostinho teigia, kad filmas itin ambivalentiškas, o darbas su budelio
žvilgsnio pagamintu pasakojimu kartais virsta „įsigyvenimu į nacistinį žvilgsnį“, jo prisijaukinimu („inhabiting the Nazi gaze“), o ne ardymu ar kvotimu. Tai vyksta keliais būdais, kurių pagrindiniai: išgyvenusiųjų getą ir komentuojančių žiūrov(i)ų "įrašymas" į filmuotą medžiagą ir "Geto" operatoriaus parodymų inscenizavimas, gretinamas su inscenizuotais paties "Geto" epizodais. Ardomosioms priemonėms priskiriamas kronikinio vaizdo sulėtinimas tais momentais, kai filmuojami žmonės žvelgia tiesiai į kamerą, - "grąžintas žvilgsnis" užlaikomas, o vaizdas (veidas) sykiu ir priklauso filmuojamam pasauliui, ir peržengia jo ribas. Daniela
Agostinho, „The Ghetto Reframed: Inhabiting the Nazi gaze in A Film Unfinished“, pranešimas
konferencijoje „(Post-)Conflict Cinema: Remembering Out-breaks and
In-tensions“, Lisabona, 2011 m. gruodžio 5-6 d., (rankraštis).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą