Kiek
kitoks nei Monnikendamo ar Loznicos atvejis yra fotografiniai
kompiliuoti filmai, pavyzdžiui, britų „Kodėl buvo nužudytas pulkininkas Bunny“ (Why Colonel Bunny Was Killed, rež. Miranda Pennell, 2010) arba portugalų „48“ (rež. Susana de Sousa
Dias, 2009).
Pirmasis naudoja fotografijas, darytas britų kolonistų Afganistano
ir Indijos pasienyje XX a. pradžioje, antrasis – bylų fotografijas, darytas
kalėjimuose Salazaro valdymo metais (jų skaičius ir yra filmo pavadinimas). Jei
dokumentiniame kine buvusios galios sistemos ardymas vyksta daugiausia keičiant tvarką tarp filmuotų atkarpų, tai fotografijų filmuose - jų viduje: Pennell stambina, fragmentuoja turimą vaizdą ir nukreipia žiūrov(i)ų žvilgsnį taip, kad keistųsi fono, kuriame beveik visada vaizduojami čiabuviai tarnai, ir "pagrindinio" objekto santykis, kad kistų regimojo lauko mastelis ir regimumo taisyklės apskritai, o galių hierarchijos būtų išjudintos. De Sousa Dias minimaliai "animuoja" bylų fotografiją: jose vaizduojami žmonės mūsų akyse vos pastebimai sujuda, šiek tiek sensta -- taip jie išimami iš policijos ar saugomo katalogo, kurio reprezentacijos sistema formuojama pagal elementarias, surakinančias (politinio) nusikaltelio vaidmenyje ir iš esmės belaikes kategorijas, nenumatančias trukmės ir patirties.
Jei žengtume dar vieną žingsnį šioje
sekoje, atsidurtume prie Kęstučio Grigaliūno kelių metų projekto „Mirties
dienoraščiai“, už kurį – šalia kitų darbų istorijos tema – jis gavo 2011 m.
Nacionalinę kultūros ir meno premiją. Pavyzdžiui, parodoje „1941“ buvo eksponuotos per
pirmuosius masinius trėmimus nukentėjusiųjų žmonių asmeninių albumų nuotraukos.
Arba instaliacijoje „Mirties dienoraščiai“ buvo eksponuojamos 920 Lietuvos
Respublikos piliečių (lietuvių, lenkų, totorių, rusų, žydų), sušaudytų,
nukankintų, ištremtų į lagerius, fotografijos. Visa ši medžiaga buvo rasta
bylose, saugomose valstybiniuose archyvuose. Išdidintos fotografijos sukabintos
tokiu būdu, kad kiekvienas žiūrovas turėtų surasti savo santykį su jomis,
fiziškai – surasti žiūros tašką, kuris nesutaptų su valdžios, įtraukusios šiuos
žmones į savo regimybės tvarką, žvilgsniu.
Instaliacijų autoriaus žodžiais:
„Kurdamas instaliaciją 1941, galerijos erdvėje tarsi kino juostoje
vieną po kito sekančius kadrus sukabinau 1941 popieriaus lakštą. Tai tarsi
užfiksuoti sutrūkinėjusios kino juostos kadrai. <...> Tai besiužetė kino
juosta, kurioje palikau galimybę kiekvienam žiūrovui vaizduotėje sukurti savo
siužetinę liniją ir toliau dalyvauti kolektyvinio bei individualaus indentiteto
kūrime. Mat mes patys esame nuolatiniame nenutrūkstamame formavimosi ir deformavimosi
vyksme, patys čia ir dabar esame laiko ir erdvės figūros, individualūs, tačiau
tuo pačiu metu talpiname savyje supančios kultūros ypatybes, istoriją ir
atmintį“ (Kęstutis Grigaliūnas, Laisvydė Šalčiūtė, „1941“, in:
Kęstutis Grigaliūnas, Aš nežinojau, Mylimasai, kad bučiuoju tave
paskutinį kartą (Mirties dienoraščiai, III knyga)/ I did not know, my Beloved,
that I was kissing you for the last time (Diaries of Death, book III),
Vilnius, Vilniaus grafikos meno centras, 2012, p. 23).
Žymiajame straipsnyje apie antropometrinę
(policijos bylų) fotografiją „Kūnas ir archyvas“ Allanas Sekula rašė:
„<...> mes turime aprašyti tiesos aparato, neredukuojamo iki optinio
modelio, kurį teikia kamera, radimąsi. Kamera integruota į didesnį ansamblį:
biurokratinę statistinę ‚proto‘ sistemą. Šią sistemą galima aprašyti kaip
sofistikuotą archyvo formą. Centrinis šios sistemos elementas yra ne kamera, o
rūšiavimo stalčiai“, Allan Sekula, „The Body and the Archive“, October,
39, 1986, p. 16. Grigaliūnas tiesiogine prasme rakinėja stalčius, „atjungia“
katalogizavimo taisykles ir vietoj nusikaltėlio atpažinimo pasiūlo visai kitokį
suvokimo režimą, kuris (rigidišką) reprezentaciją priešina su
įsižiūrėjimo trukme.
Projektas gerai
dokumentuotas Vilniaus grafikos meno centrui išleidus tris didelius tomus:
Kęstutis Grigaliūnas, Mirties dienoraščiai/ Diaries of Death. Apie
meilę/ About Love, Vilnius, Vilniaus grafikos meno centras, 2010; Kęstutis
Grigaliūnas, Mes – iš pirmo vežimo (Mirties dienoraščiai, II knyga)/
The First Trainload: Deportees of 1941 (Diaries of Death, book II),
Vilnius, Vilniaus grafikos meno centras, 2012; Grigalūnas, Aš nežinojau.
Štai šitie tomai kelia naują klausimą: vienas archyvas išardytas tam, kad
parodų metu, specialiai sukurtoje erdvėje specialiai sukurtomis sąlygomis
rastųsi naujas santykis su bylų fotografijomis. Ką reiškia šio naujo archyvo dokumentavimas?
Instaliacijos statiškam vaizdui suteikia trukmę:
„Iš dabarties bandai išgliaudyti istorijos transformacijų paliestas
biografijas. Į bendros patirties laiką įskaičiuojama ne tik gyvenimo trukmė,
laikas, praleistas žiūrint ir skaitant, bet ir įsivaizduojamas tardymų,
kankinimų, laukimo laikas bei menininko laikas archyve fotografuojant, rašant,
spaudžiant šilkografiją. Laikas kaupiant, rūšiuojant, apmąstant, dėliojant
biografijų fragmentus. Prisiminimo ir jo atkūrimo trukmė“ (Laima Kreivytė,
„Atminties dabartis“, in: Grigaliūnas, Aš nežinojau, p. 59). Tačiau
vėl įtrauktos į neišardomą seką (puslapis po puslapio), vienodu – vėl bylų - dydžiu atkartotos storame, sunkiai pakeliame tome (ypač „Mes – iš pirmo vežimo“),
jos netenka šio trukmės pažado, nors ir nebepriklauso represinės institucijos
tvarkai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą