Dar prieš penkiolika metų galima buvo sutikti studentų
darbų ir disertacijų pavadinimu „Maisto semiotika Tolstojaus/Flaubert‘o/Conan
Doyle‘o/... kūryboje“. Tas pat galioja ir kinui, gal kiek kuklesniu skaičiumi. Tokių
darbų tikslas būdavo parodyti, kaip maistas, patiekalai, įrankiai, gestai ir ritualai kartu su jų vaizdavimo būdais sudaro sistemą (nebūtinai – ir
dažniausia ne – autonomišką, o susietą su kitais teksto elementais), kitaip
tariant – kodą, žymintį kitokias, ne vien gastronomines, reikšmes. Viena
svarbiausių sričių, pasislėpusių/atsiskleidžiančių per maistą ir valgymą, yra erotika
ir jos tabuizuotos/vengtinos artikuliuoti formos.
Maisto semiotika, kaip įprasta, kalba „apie tai“. O anticenzūrinis, lengvai vizualizuojamas gestas nesugaunamas statišku pavidalu, nes pasinaudoja kinui būdingu temporalumu: reikšmė gimsta ne iš paskiro kadro, o iš sekų ir jungčių – iš montažo. Jei kriaušės karikatūra įveda (kvazi)montažą, o Hughesas jį suardo, tai Capra juo pasinaudoja. Padorios spurgos iškirptės gylis virsta medijų raštingumo klausimu.
Holivudiniame kine dorovės prižiūrėjimas paprastai
siejamas su Hayso kodeksu, priimtu 1930 m. ir pradėtų uoliai vykdyti 1934 m. Tai
iš jo išsityčioja Howardas Hughesas scenoje iš Martino Scorsesės filmo „Aviatorius“
(2004): naują filmą siekiama cenzūruoti dėl pernelyg gilių iškirpčių, o Hughesas
parodo kadrus iš „padorių“ filmų ir norimo „papadorinti“ bei prašo cenzorių
atskirti, kuri iš iškirpčių kuriam priklauso. Kitaip tariant, Hughesas kalba
apie auksinį padorumo etaloną, nepriklausomą nuo iškirptės savininkės ir
konteksto. Gindamas konkrečios medijos (kino) tekstą Hughesas, tiksliau Scorsese, pasirenka „antimedijinę“
taktiką: jis demonstruoja statiškus vaizdus, kuriems net jų fotografinis
pobūdis nėra esminis – galėtų būti bet kokie. „Iškirptas iškirptes“ nukenksmina
ne tik jų serialumas, bet ir įsivaizduojamo
etalono esminis, nors ir neartikuliuojamas ryšys su laiku ir judesiu – kūno ir
kameros. Taigi Hughesas laimi padorumo konkursą keisdamas temporalų vaizdo režimą.
Atvirkštinį ėjimą (čia jau artėjame prie maisto) padaro
XVIII karikatūros, kurioje karalius Louis Philippe‘as pavaizduotas kaip
kriaušė, reiškusi bukumą, autoriai. Jie buvo apkaltinti karaliaus įžeidimu ir
gindamiesi publikavo kitą karikatūrą, rodančią karaliaus ir kriaušės vizualaus
supanašėjimo etapus, bei klausdami, kuriame iš keturių etapų įvyko įžeidimas.
Šią karikatūrą aptarusiam Ernstui Gombrichui rūpėjo karikatūros logika –
panašumo ir redukavimo kombinacija. Gynybos nuo cenzūros kontekste svarbu atkreipti
dėmesį, kad ši taktika panaši į būsimą Hugheso – žaidimas su temporalumu:
statiškai karikatūrai priskiriamas procesualumas, įvedantis į karikatūrinį
redukavimą dinamikos ir laipsniškumo. Klausimas analogiškas iškirptėms – kas yra
padorumo etalonas? Koks nuokrypio nuo standartinio atvaizdo laipsnis kelia
pavojų karaliaus garbei? Temporalaus režimo pakeitimas tampa savotiška
ikonoklastine strategija.
Franko Capros filmas „Kartą vakarą“ (It Happened One
Night) išeina 1934 m. Tai romantinė komedija, kurioje Clarko Gable‘o personažas
žurnalistas Peteris vaikosi pabėgusios nuo turtuolio tėvo ir niekingo sužadėtinio
Ellie (Claudette Colbert), kad parašytų reportažą apie „pabėgusią nuotaką“.
Jie, žinoma, įsimyli vienas kitą, socialiniai mainai įvyksta (teisingas
požiūris į gyvenimą mainais į turtą), tėvas palaimina dukters pasirinkimą,
meilė triumfuoja, Jericho siena tarp Jo ir Jos sugriūva. Kita vertus, tai
istorija apie vaikiškos moters perdavimą iš vieno simbolinio tėvo kitam.
Klajonės dviese nuolat susiduria su įvairiausiomis
susilaikymo ir bausmių už jo nepaisymą formomis: reikia taupyti pinigus, nesivelti
į pokalbius su nepažįstamaisiais, neperžengti kasnakt tarp lovų kabinamo apkloto
sienos ir – susidurti su alkiu ir būtinybe dalintis skurdžiu maistu. Žinoma,
visa tai susiję su vis atidėliojama konsumacija, įvykstančia tik tėvui
sutvirtinus sąjungą ir už mums nematomų sienų. Matomos ir pačiame filme žaidybinės,
paimtos į kabutes erotikos viršūnė – „tranzavimo“ scena:
Tačiau maistas ir jo pateikimo tvarka „prasitaria“ ir
apie personažų geismus, ir apie Capros požiūrį į padorumo etaloną. Peteris
nesyk bando pamaitinti Ellie. Ji tai sutinka, tai atsisako, priklausomai nuo
santykių pokyčių. Meniu, pasiskirstęs per kelis filmo epizodus, toks: dvi spurgos (pasidalintos ir suvalgytos),
du kiaušiniai (pasidalinti ir suvalgyti), "puokštė" šviežiai nuskintų morkų (atsisakyta, nes Ellie žalių
morkų nevalgo), viena morka (suvalgyta simpatijos akimirką).
[vieta palikta sudėlioti spurgų/kiaušinių ir morkos dėlionę]
Maisto semiotika, kaip įprasta, kalba „apie tai“. O anticenzūrinis, lengvai vizualizuojamas gestas nesugaunamas statišku pavidalu, nes pasinaudoja kinui būdingu temporalumu: reikšmė gimsta ne iš paskiro kadro, o iš sekų ir jungčių – iš montažo. Jei kriaušės karikatūra įveda (kvazi)montažą, o Hughesas jį suardo, tai Capra juo pasinaudoja. Padorios spurgos iškirptės gylis virsta medijų raštingumo klausimu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą