Skirtis tarp lėlės ir žmogaus pasaulio, šių pasaulių
suderinamumas, vieno į kitą konvertavimas – gan dažnas kino rūpestis. Vaidybiniame
kine šią problemą stiprina tai, kad aktorius/ aktorė – ne visiškai žmogus, o
daugiau ar mažiau prilipusi kaukė, kurios konvenciškai nepastebime.
Eksperimentinis kinas dažnai „kėsinasi“ į pačią tikrovę, sluoksniuodamas ją,
narpliodamas skirtingus „tikroviškumus“ ir jų „darymą“ kine.
Čekų režisieriaus Jirí Bartos filmą „Nurašytųjų klubas“(Klub Odlozenych, 1989) pradeda
miesto vaizdas: rytas, paukščių, gatvės ir orkestro
garsai, varpinė, tramvajus, senas namas, į kurį įeina kamera. Paaiškėja, kad apleistame name, kur tik balandžiai ir katinas „tikri“, gyvena seni manekenai:
eina į darbą, ruošia valgyti, klausosi radijo, skambina arfa, vujaristiškai stebi
per skylutę drobėje; jauni ir seni, beveik visai sulūžę, aptrupėję, bet
krutantys. Kartą nešikai (gyvi žmonės) atneša didžiulę dėžę, ištraukia ir
sustato naujus manekenus. Tarp senos ir naujos manekenų kartos („kartas“ žymi
stilius – pokario ir disco) įvyksta
konfliktas – kas užims teritoriją ir gyvens bute. Per muštynes dar šiek tiek
dalių nubyra, jomis truputį apsikeičiama, manekenai padažo vieni kitus ir lieka
gyventi drauge prie staiga „atkutusio“ televizoriaus, rodančio mirgančias
juostas, kurių fone pasirodo pabaigos titrai.
Titrai, arba kaip pasakytų Gérard‘as Genette‘as –
paratekstas, čia itin svarbūs. Pradžios titrai rodomi filmuojamo miesto fone.
Pirmas
(studijos pavadinimas) – kaip lentelė ant namo sienos: kai šios trompe l‘oeil išnyksta (ji tik „uždėtas“
titras, kuriam dingus atsiveria išblukęs keturkampis su dar viena, neįskaitoma),
pasirodo nauja – filmo pavadinimo „lentelė“. Ji irgi tarsi priveržta prie sienos,
o kai dingsta ir ši, po ja matome jau trijų skirtingu metu kabėjusių lentelių
žymes. Tarp „tikrovės“ ir „animacijos“ steigiamas ryšys, neapsiribojantis vien
tuo, kurį matome vidurinėje, didžiojoje dalyje: kai „gyvena“ žmonės,
sustingsta manekenų gyvenimas, o kai prasideda šių, jame negali būti žmonių.
Titrai rodo, kad šis santykis – tai ne dviejų veidrodinių pasaulių steigimas (juk
žinome, kad „tikrajame“, iš kurio ateina nešikai, katės ir balandžiai, irgi
šokama, mylimasi, senstama ir t.t.). Veikiau tai santykis, kurį galima
suformuluoti klausimo pavidalu: ar įmanoma reprezentacija, nepaliekanti pėdsakų
reprezentuojamame pasaulyje?
Viena vertus, tai sena romantikų problema –
antrininkas, doppelgänger visada
kelia pavojų įnešti kategorinį sąmyšį (žmogus/ne-žmogus, gyva/negyva). Būtent
kategorijų painiojimas (laikinas arba ne) ir kelią siaubą, o ne pats lėlės,
panašios į žmogų, sukūrimas. Tačiau Bartos atveju šis klausimas modifikuojamas:
ką reiškia šis reprezentacijos pavojus, kai jis fantazuojamas kino priemonėmis?
Kai kamera pirmą kartą įžengia į apleistą namą ir
apžiūri butą ir manekenus vieną po kito, jie nejuda – sustatyti į tam tikras
vietas, bet paklūsta tai pat žvilgsnio logikai, kuri fiksavo rytinį miestą. Tai
žmogaus žvilgsnis, kuriam manekenai yra tik manekenai. Judėti jie pradeda tada, kai
į buto garsus įsiveržia tramvajaus skambutis – tramvajus stovi prie šviesoforo, užsidega žalia šviesa,
jis pajuda ir „paleidžia“ vidinį filmą: į tramvajaus skambutį „atsiliepia“
nukritęs neveikiantis laikrodis, o jau šio triukšmas pabudina manekeną, tuoj
pat susiruošusį eiti į darbą. Toliau išdėliojama atsikartojimų partitūra:
laikrodis ir vėl krenta, manekenas ir vėl keliasi į darbą, arfistė ir vėl bando
pakelti nulūžusią galvą, kitas manekenas vėl krapšto pirštu skylutę, kad
pamatytų nuogą moters manekeną prie lango (žr. pirmą kadrą). Šie pastarieji yra pirmieji rodomi bute:
nuoga "moteris" ir į ją slapta žiūrintis "vyras".
Dabar jau viskas aišku, todėl greitai susumuosiu. Manekenų
gyvenimo rodymas įvardija kino kūrimo sąlygas ir priemones: kinui reikia
modernybės, aparato, paleidžiančio filmą (tramvajus irgi turi baigtinę juostą,
o jo maršrutas ir stotelės sulipdyti bėgiais), žvilgsnių logikos
(chrestomatinės: vyriškasis žvilgsnis vs. būti-žiūrimai), personažų (kurių
amplua ar grimas skirtingai nusidėvėję), ritmo. Žmogus negali lengvai įžengti į filmą,
todėl manekenų gyvenimai laikinai sustoja, kai ateina nešikai, bet filmai – seni ir nauji manekenai, su didesniais
ar mažesniais nuostoliais – gali jungtis tarpusavyje. Todėl manekenai „pasiskolina“
dalių vieni iš kitų ir pradeda virti bendrą nebe aliejinių, o acetoninių dažų
sriubą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą