1965 m. vasario 21 d. Harleme Afroamerikiečių vienybės organizacijos
susirinkime buvo nužudytas vienas iš juodaodžių judėjimo lyderių Malcolmas X.
Po dvidešimties metų eksperimentinio kino kūrėjas Kenas Jacobsas rado, kaip
pats sako, šiukšliadėžėje juostą, sudėliotą iš fragmentų, filmuotų TV žinioms
tuojau pat po nužudymo ir, matyt, laikytų „broku“, bei kelių sekundžių
ankstesnio įrašo, kuriame kalba pats Malcolmas. Ją peržiūrėjęs, Jacobsas nusprendė
juostos nekarpyti, nedailinti ir palikti kaip yra dvigubai sustiprinęs garsą.
Savo radinį jis pavadino „Tobulu filmu“ (Perfect
Film) – tokiu pavadinimu šis rodomas ir įeina į režisieriaus filmografiją.
Beveik visi suklijuoti fragmentai – pasakojimai apie nužudymą.
Išskyrus trumputę ankstesnę Malcolmo atkarpą, kelis mažus gatvės epizodus ir
tarpinės tuščios juostos gabaliukus. Skirtingų žmonių pasakojimai vietomis
beveik kartojasi – policijos atstovo atsakymai į klausimus panašūs į antrą
dublį, o juodaodis radijo reporteris Gene‘as Simpsonas, laisvą dieną atėjęs
sudalyvauti susirinkime ir tapęs nužudymo liudininku, tris kartus skirtingiems
TV žurnalistams pasakoja savo įvykių versiją.
Kadre matome, kaip žurnalistai ir operatoriai
reguliuoja pasakojimų pradžią („luktelėkite, tuoj pradėsime“), o kai kurie
dalyviai (pvz., policininkas) patys pertvarko pokalbio/klausimų eigą. Jei
prisiminsime Jacobso sprendimą įsikišti į tiesiogine to žodžio prasme „rastą
medžiagą“ (found footage) tik vienu
būdu – sustiprinti garsą, kuris dažniausiai yra pasakojantis balsas, mes
gauname dar vieną parabolę (metafilmą)
apie istorijos kaip nugludinto pasakojimo gamybą, kai galutinis variantas dar
nesuformuluotas, bet jo pagrindinės (atsikartojančios) gairės jau ryškėja.
Tačiau jei garso/balso plotmėje (istorinis) pasakojimas
nuosekliai formuojamas, vaizdo plotmėje jis vis trikdomas ir kone
diskvalifikuojamas, nes vizualūs atsitiktinumai „sukeistina“ verbalinį rišlumą
ir kuria ironišką distanciją: kažkoks žmogus nuolat kvailai šypsosi iškišęs
galvą per Gene‘o Simpsono petį, o šis beveik komiškai stengiasi gaminti itin artikuliuotą,
sustyguotą pasakojimą. Iš kito pasakotojo šonų kyšo dvi galvos, be jokios
mimikos spoksančios tiesiai į kamerą, neįsitraukdamos į pasakojamą istoriją, ir
t.t.
Šie vizualūs ekscesai pajungti skirtingiems afektyviems
režimams (kvailas smalsumas, sustingęs abejingumas etc), prieštaraujantiems (istorinio)
pasakojimo sklandumui, į kurį „pretenduoja“ Simpsono balsu kuriamas rišlumas ir
institucinis (policijos ir žiniasklaidos) žinojimas.Jei TV reportažui tai brokas, tobulo filmo ieškojimams – pat tas. Ypač
kai, kaip Jacobso atveju, kinas suprantamas kaip begalinis vaizdo narpliojimas (ir reprezentacinio vaizdo pobūdžio naikinimas) –
jo kartojimas, didinimas iki neatpažįstamų dėmių, apvertimas, paleidimas atbulom
ir pan.
Žinoma, šis suvokimo režimas blokuoja naratyvinį rišlumą, gryną vizualų kismą, grimasas ir
šuolius paversdamas pagrindiniais (kino) istorijos dalyviais. Kaip kad tai atsitinka Jacobso ankstyvojo kino perdirbiniuose (tiesiogiai
– ne remake‘o prasme), pvz., „Džordžtauno
kilpoje“:
Papildomai žr.: Tom Gunning, Films
That Tell Time: The paradoxes of the cinema of Ken Jacobs.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą