Filmai apie Frankenšteino
sukurtą monstrą ko gero visada turi fizinės jo „gamybos“ sceną. 1910 m. Thomo
Edisono Viktoras Frankenšteinas išranda ne tiek būdą sudėlioti vientisą kūną iš
mirusiųjų fragmentų (toks buvo Mary Shelley grumtynių su dievu kelias), kiek
stebuklingos sriubos receptą, iš kurios iškyla neregėta būtybė (2:20).
Chrestomatinio 1931 m. Jameso
Whale’o iš gabaliukų sudėlioto monstro gyvybę įžiebia žaibo elektra:
Būtent šį siūto kūno ir gamtai
patikėto elektros smūgio derinį rinksis dauguma režisierių iki pat pernykščio
Timo Burtono „Frankenweenie‘o“:
„Frankenšteiniškieji“ filmai beveik visada
fantazuoja modernybės pavojus – pirmiausia mokslo ir technikos galias bei
gyvybės išmatuojamumą, kontrolę, apgrąžą – ir tuo pat metu jų malšinimo,
nukenksminimo būdus: modernybės laboratorijos, net jei siužetas
sušiuolaikinamas, iškeliamos į senas pilis, rūsius ir palėpes, o mokslo
spektaklis namudinis, butaforinis, kai kolbų dydis pranoksta jų naudą.
Tačiau yra ir kitokių fantazijų
apie sudurtinius kūnus, gyvybės alchemiją ir kiną.
2010 m. Billo Morrisono „Gyvybės
kibirkštis“ („Spark of Being“), kaip ir nemaža jo ankstesnių filmų,
sumontuotas iš archyvuose rastų dažniausiai anoniminių senų filmų fragmentų (found footage). Jis vienas retesnių,
atliepiančių fragmentišką Shelley romano struktūrą: monstro vientisumas yra
problemiškas dar ir todėl, kad monstriškumas ir jo „sunorminimas“ neturi (stabilaus)
diskurso subjekto – kalbėjimas apie monstrą toks pat sudurtinis, nesuvedamas į vieną instanciją,
kaip jis pats, o todėl (šioje sistemoje) pasmerktas.
„Gyvybės kibirkštis“
naudoja ne tik senųjų filmų fragmentus, bet ir pažeistą juostelę, kurioje buvę
vaizdai beveik arba visai pranykę dėmėse ir išsilydę kartu su juostelės
paviršiumi. Šios dėmės, pažeidimai, yrimo ženklai įvairiai apdorojami,
ryškinami ir itin intensyviai veikia skyriuje „Gabus studentas“ (10:05),
kuriame bevardis išradėjas gilinasi į mokslo paslaptis. Kitas skyrius „Daktaro sutvėrimas“
(15:20) prasidės bevaisės žemės landšaftu ir montuos mokslinių ir mokomųjų
filmų gabaliukus, kuriuose matomi tikros laboratorijos ir eksperimentai, ir
taip ir neparodys neįmanomo subjekto.
Pažinimo kelias, šiame
filme svarbesnis nei monstro dirbtuvės, jo fantazavimas tiesiogiai susiję su materialiomis
kino juostelės savybėmis. Mikrobų judėjimas po mikroskopu dažnai supanašėja su
juostelės deformavimusi, pūvančios žuvies žvynai – su želatinos ir sidabro
dėmėmis. Įsižiūrėjimą į pasaulį, skverbimąsi į jį žymi įsižiūrėjimas ne tik ir
ne tiek į juostelėje fiksuotus objektus, kiek į ją pačią, jos plono paviršiaus
išretėjimą, sutankėjimą, išsilydimo linijų dinamiką.
Morrisonas siūlo
oksimoroninį judesį – mokslinė ir diegetinė (pasakojamos istorijos) pažanga,
judėjimas pirmyn vaizduojami kaip kino juostelės archeologija, savotiški jos paviršiaus,
emulsijos kasinėjimai. Vietoj anachroniškos „frankenšteiniškųjų“ filmų
modernybės – modernybės (=kino) archeologija.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą