Kaip
kalbėjimą apie fotografijų indeksiškumą (sukibimą su tikrove) pakeičia jų
inkorporavimas į vaidybinį kiną, nebūtinai arba netiesiogiai reflektuojantį
istoriją: jų atranka, didinimas, fragmentavimas, santykis su filmo visuma?
Pavyzdžiui, Ingmaro Bergmano „Persona” (1966) nėra filmas „apie istoriją“ –
tai veikiau parabolė apie „tikrumo“ jausmo praradimą, kai viskas, ypač
žodžiai, ima atrodyti vaidyba ir apgaulė. Todėl aktorė Elizabetė (Liv Ullman)
atsisako scenos ir kalbėjimo. Sužadinti emocinį atsaką, sukelti siaubą ar priversti
kūną virptelėti gali arba stiklinės šukės, kurias keršydama palieka seselė Alma
(Bibi Andersson), o Elizabetė ant jų užmina, arba karo žiaurumų vaizdai.
Pirma
Elizabetė žiūri televizijos reportažą apie Vietnamo karą ir 1963 m. Saigono
gatvėje susideginusį budistų vienuolį, o vėliau knygoje randa žymiąją 1943 m.
liepos 13 d. Varšuvos geto fotografiją su berniuku iškeltomis rankomis, kurį
kartu su kitais geto gyventojais nacių kariškiai, naikinantys getą, veda myriop1.
Per santykį su
filmo kontekstu jie žymi tikrumo polių, o kartu problemina modernaus žmogaus
atjautos ir artumo su kitais galimybę: jei tik karo, žudymo, naikinimo siaubas
– nutolintas televizoriaus ekrane arba fotografijos lape – gali sužadinti
atsaką, tuomet kokių šansų turi kasdienė tikrovė? Pasirodantys skirtingose
filmo vietose, šie kitų medijų, turinčių didesnių nei kinas indeksiškumo
privilegijų, dokumentai sudaro paradoksalų modernybės žiaurumo archyvą, kurio
paskirtis šiuo atveju – tiekti stiprų jausmą, patvirtinti žiūrinčiojo
žmogiškumą, būti jo protezu2.
Ir
Vietnamo reportažas, ir Varšuvos geto nuotrauka daryti užpuolėjų – tai jų
žvilgsniui paklūsta pavergtųjų kančios. Fotografo ir fotoaparato vieta geto
nuotraukoje – veidrodinis atspindys į berniuką nukreipto šautuvo. Anot Marianne‘os
Hirsch, fotografija simboliškai perteikia „dvigubą šūvį“ (double shooting)
– šautuvo ir kameros3.
Todėl Elizabetės susijaudinimą grindžia dviguba įsiuva – per žvilgsnio vietą ji
tapatinasi su agresyvia galia, per jo objektą – su bejėgiu berniuku. Būtent įtampa tarp
aukos ir žiaurumo subjekto, laikančio rankose kamerą ir Saigone, ir Varšuvoje,
suteikia jai trokštamo patirties intensyvumo.
Vienoje
filmo vietoje Elizabetė spaudžia fotoaparato mygtuką pasisukusi tiesiai į kino
kamerą – mums taip ir neparodoma, kas ten buvo, išskyrus mus pačius, trumpam
pakimbančius tarp užekranės erdvės ir diegetinio filmo pasaulio. Mes – tuščia,
neartikuliuota vieta, patvirtinanti žvilgsnio subjekto valią. Jei
šiuo atveju mes – nematomas taikinys, tai Varšuvos geto fotografija problemina
nematomą fotografą („Elizabetę“?) ir jo gaiduką.
Fotografija
čia atlieka savo indeksinės jungties veiksmą, o žiūrovai išgyvena indeksiškumo
efektą ne vien dėl šviesos ir emulsijos sukibimo, bet ir todėl, kad ji yra dar
ir (simbolinės) kulkos pėdsakas. Kuris dalyvauja skirtingų medijų (kinas,
televizija, fotografija) indeksiškumo efektų hierarchijoje – fotografijai,
naikinimo ir nykimo fotografijai, čia atitenka aukščiausia tikrumo vieta.
Tačiau ji turi savo kainą – Holokaustas, žudymas ir žūtis netenka savosios
reikšmės, jų vaizdiniai pasitelkiami kaip išoriniai „tikrumo“ dirgikliai, o jų
turinys – pranyksta.
1Apie šios ir kitų Holokausto fotografijų naudojimą
šiuolaikiniame mene bei Holokausto atminties trinimą/sužadinimą žr. Marianne
Hirsch, „Nazi
Photographs in Post-Holocaust Art: Gender as an Idiom of Memorialization“, in: Alex
Hughes, Andra Noble (eds.), Phototextualities: Intersections of Photography
and Narrative. Albuquerque: University of Mexico Press, 2003, p. 19—40.
2Apie Ingmaro Bergmano santykį su nacizmu žr.: Peter Ohlin,
„Bergamn's Nazi Past“, Skandinavian Studies, 2009, 81 (4), p.
437-474; Peter Ohlin, „Holocaust in
Ingmar Bergman's Persona: The Instability of Imagery“, Scandinavian
Studies, 2005, 77
(2), p. 241—274.
Mitko Panov filmas "į temą": http://vimeo.com/36044164
AtsakytiPanaikintiPakeičiau nustatymus ir nepastebėjau komentaro iš karto - atsiprašau, Gediminai, ir didžiulis ačiū! Nesu mačiusio šio filmo, o jis labai svarbus. Dar sykį dėkoju!
AtsakytiPanaikinti