1981 m. čekų animatorius Janas
Švankmajeris sukūrė filmą pagal Edgaro Allano Poe apsakymą „Ašerių namo
žlugimas“ (1839). Kaip ir ankstesni eksperimentinio, avangardinio kino režisieriai
jis turėjo spręsti problemą – kaip pavaizduoti nežinomą, nesuprantamą ir
intensyvų seno namo, slepiančio šeimos paslaptis, gyvenimą, kitaip tariant –
nevienalytę tikrovę. Dar 1928 m. atsakymo į šį klausimą ieškojo iš karto dviejų
filmų autoriai - Jeanas Epsteinas (žr. kadrą) ir Jamesas Watsonas su Melville‘uWebberiu.
Švankmajerio pasirinktą
strategiją pačia bendriausia prasme galima pavadinti indeksine (Charleso
Sanderso Peirce‘o terminais): tai, ką matome ekrane, yra kažkokio gyvenimo
įspaudai, pėdsakai, o mes galime tik bandyti suprasti, ką reiškia šios turinčios
fizinę išraišką, tačiau mums nežinomos žymės. Šį sprendimą filmo, paradoksaliai
derinančio „dokumentiškumą“ ir animaciją, pradžioje skelbia tarp titrų
pasirodantys kanopų, tiksliau pasagų, įspaudai kelio purvyne. Tik – arkliai lieka nematomi, jų judėjimo ženklas mūsų akyse susiformuoja, įauga į molį, nurodydamas į žymę palikusį kūną, tačiau
joks kūnas, išskyrus varną, filme taip ir nepasirodo. [http://www.tudou.com/programs/view/zynUUsDpIlk/, vienintelis variantas su pradžia]
Vėliau taip suprantamas indeksiškumas
pasitrauks, materija – molis, akmuo, tinkas, medis, geležis, lapai – ims veikti
savarankiškai: byrės, irs, sluoksniuosis, skils, minkysis, naikinsis nedalyvaujant jokiai
išoriniai jėgai. Pabaigoje subyrės net varnas, atkeliavęs iš Poe eilėraščio: „Mano
siela iš šešėlio, kurs ant tų grindų lentos/ Nepakils jau – niekados!“ Bet filmo
pradžioje pateiktas skaitymo būdas vers ieškoti šios materiją veikiančios jėgos
šaltinio, kuris taip ir liks nesuvoktas. Iš dalies taip atsitinka todėl, kad namas
turi savo taisykles, jam negalioja dedukcinis indeksų skaitymas, seklio
įgūdžiai.
Švankmajeris Ašerių namo
tikrovei išreikšti siūlo ne judančią fotografiją, kuriai rutiniškai priskiriama
indeksinės nuorodos, sukibimo su tikrove galia (nuo Bazino iki Barthes‘o), o tokį
vizualumo režimą, kuriame indeksiškumo
suspendavimas kvazifotografinės kilmės vaizde (kvazifotografiškumą paryškina stop-motion technika) ir yra būdas žymėti
kitokią tikrovės kokybę. Jei analoginėse medijose „indeksiškumas garantuoja
privilegijuotą santykį su tikrove, referencialumu ir materialumu“ (Mary Ann
Doane), tai Švankmajeris, naudodamas dokumentinio kino elementus, rodo, kas
atsitinka, kai iš šios koordinačių sistemos indeksiškumas išimamas, ir kokios (animacijos)
priemonės gali tokį efektą kurti.
Kaip tokiu atveju gali
būti pavaizduota Madlenos paslaptis? – namo šeimininko sesuo serga, miršta,
laidojama šeimos mauzoliejuje, bet dėl namą ištikusios katastrofos ateina
supratimas, kad Madlena buvo palaidota gyva. Kažkuriuo metu ji yra mirusi, bet gyva arba nei mirusi, nei gyva. Kategorijų painiojimas(is) kelia siaubą. Švankmajeris šį neapibrėžtumą sukuria karsto ne tiek išnešimo, kiek išjudėjimo į
mauzoliejų scenoje (nuo 5:15 ypač 5:40 - 5:55, http://www.youtube.com/watch?v=bYoLdpO4GjE, garsą geriau išjungti - tai nėra originalus garso takelis).
Jos „pamušalas“ – Carlo
Theodoro Dreyerio „Vampyro“ (1932) epizodas, kuriame Poe bendravardis Allanas
Gray‘us, kovodamas su vampyrais, užmiega ir mato sapne ar vizijoje, kaip jo
kūnas laidojamas gyvas. Ne (visišką) mirtį žymi žvilgsnis iš nešamo karsto į
viršų (0:59:00), tapęs vienu iš žinomiausių kino epizodų:
Cituodamas „Vampyrą“ (matomus iš judančio karsto medžius) Švankmajeris sukuria gyvybės/mirties neapibrėžtumą rakursu, judėjimu ir
kompozicija bei toliau komplikuoja tikroviškumo/indeksiškumo santykį, ne tik
neįvardydamas galingos namą valdančios jėgos, bet suteikdamas jai
autoreferencinį – kino – šaltinį, surakinantį ją ekrano plotmėje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą